Doelgroep

Leeftijden
Stichting Maatklas richt zich op kinderen en jongeren met een (zeer) intensieve ondersteuningsbehoefte, ook wel meervoudige beperking genoemd.

Wij kunnen een passend inclusief aanbod creëren voor kinderen rondom de leeftijd 4 t/m 12 jaar.
Als uw kind wat ouder of jonger is, dan kijken wij in overleg wat er mogelijk is. In het gebouw waar wij gevestigd zijn, is ook een peuterspeelzaal en een kinderopvang gevestigd waar wij de samenwerking mee kunnen zoeken.

Onze ambitie is om ook voor jongeren van 13 tot 18 jaar op termijn een passend aanbod te creëren binnen de muren van het regulier voortgezet onderwijs.

Type handicap
Onze visie is dat ieder kind de kansen moet krijgen om mee te kunnen doen, daarom stellen wij geen harde eisen wanneer de Maatklas wel of niet passend is. Door gesprekken en een kennismakingsperiode kunnen wij onderzoeken of wij de beste plek zijn voor uw kind.

Wij zijn ervaren in het begeleiden van kinderen met een zeer intensieve ondersteuningsbehoefte. Hierbij gaat het om kinderen met een combinatie van beperkingen zoals:
– communicatieve beperking (niet of nauwelijks sprekend)
– motorische beperking
– visuele/auditieve beperking
– ontwikkelingsachterstand/verstandelijke beperking
– prikkelverwerkingsproblemen

Maatklas biedt verzorging zoals hulp bij eten en drinken, toiletgang en medicatie toediening.

Voor wie is Maatklas momenteel niet passend (te maken)?

1. Kinderen die zich al voldoende ontwikkelen als zij de hele schooldag meedoen in de reguliere basisschoolklas, al dan niet met individueel begeleider. De Maatklas biedt dan onvoldoende meerwaarde.

2. Kinderen die anderen storen, waardoor groeps-/schoolgenootjes zich onveilig gaan voelen en de ontwikkeling van groepsgenootjes in gevaar komt.
Dit kan lichamelijk gedrag zijn (slaan, krabben, bijten, duwen, ed), constante harde repeterende geluiden en bewegingen richting de ander zoals schreeuwen, hummen, fladderen, materiaal afpakken.
We hebben er begrip voor dat kinderen die niet kunnen praten zich uit onmacht dan fysiek kunnen uiten. Maar sociale veiligheid staat in onze klas voorop. Als verstorend gedrag niet structureel afneemt na onze pedagogische hulp, is specialistische behandeling in een andere setting de vervolgstap.

Observatie en (voorlopige) plaatsing
Om te bepalen of punt 2 van toepassing is, observeren we tijdens een bezoek van een kind in de klas of een kind het volgende laat zien:
– contact maken met volwassenen en kinderen van de reguliere school. Contact maken is te zien aan: een potentiële Maatklas leerling loopt af op reguliere leerlingen of activiteit, kijkt er naar vanaf een afstandje of glimlacht of kijkt kort als ander contact maakt.
-10 minuten kunnen spelen of ontspannen zonder directe nabijheid van een volwassene.

Als bovenstaande niet zichtbaar is in intake, is een definitieve plaatsing niet mogelijk, wel een tijdelijke plaatsing van 3 maanden. Hierin willen we ons ervoor inzetten of gedrag zich met onze pedagogische hulp zich positief ontwikkelt. Als dit zo is, gaat de plaatsing over naar een definitieve plaatsing. Als dit niet binnen 3 maanden ontwikkelt, constateren we dat onze plek niet de mogelijkheden kan bieden om zich ontspannen te voelen en verder te ontwikkelen. Het is bij een tijdelijke plaatsing belangrijk dat er een vervolgorganisatie beschikbaar is, zodat u als ouder niet zonder hulp komt na 3 maanden.

Kinderen met leerplicht of leerplichtontheffing
Wij hebben sinds februari 2023 een samenwerking met Ambion en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland waarbinnen we formeel speciaal onderwijs aanbieden. Als een kind met leerplicht bij ons aangemeld wordt, zullen wij met hen bespreken of er manieren zijn waarop ons onderwijspersoneel het benodigde onderwijs kan verzorgen.

Kinderen die een (gedeeltelijke) vrijstelling van de leerplicht hebben of nog niet leerplichtig zijn, kunnen wij op basis van zorgfinanciering ondersteunen. Omdat wij vinden dat zij ook leerrecht hebben, onderzoeken we ook voor hen de mogelijkheden voor onderwijsfinanciering.